söndag 24 mars 2013

Tredje jästen gillt

Jag köper ganska ofta jäst, i tron att jag snart ska baka bröd. Ungefär lika ofta får jag kasta jästen någon vecka efter datumet gått ut eftersom tid/ork/lust till brödbak saknats. Den här gången har jag kastat två paket men idag fick jag minsann till ett brödbak! Brödet heter havrerutor och är enkelt att göra eftersom det görs i långpanna. Recept från boken Alla hjärtans recept - utgiven av Hjärt-Lungfonden. Boken rekommenderas, recepten är både supergoda och nyttiga. Mat, efterrätter och bröd finns i den.
Jag tror att jag skulle baka bröd oftare om jag bara fick ordning på mormors gamla hushållsassistent. Den gör så att degen samlas i en stor klump vid degkniven istället för att knådas. Bruksanvisningen är minst sagt kortfattad och ger inga ledtrådar till varför. Visserligen tror jag att man får bra muskler av att knåda deg men det är ärligt talat rätt jobbigt, och ganska kladdigt av och till.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag skulle aldrig baka bröd utan min knådmakin, mest för kladdets skull! Det blir inte bättre om du låter maskinen hantera en ganska lös deg? Knådar in det sista mjölet efter jäsning?

Monica sa...

Ska prova det nästa gång!