onsdag 12 juni 2013

Och så tårtan!

Till skolans tårtbord gjorde jag i år "Annicas marängtårta"! Jag har ingen aning om vem Annica är eller varifrån receptet kommer, men god är den!
Här är receptet:
Maräng:
3 äggvitor -vispas hårt
1,5 dl socker 
1tsk bakpulver
Blanda försiktigt ned torra ingredienserna  i äggvitorna.

Sätt ugnen på 125 grader. Rita upp två rundlar på bakplåtspapper efter en mattallrik. Bred ut marängsmeten i rundlarna.
Sätt en plåt på första falsen nerifrån och den andra plåten på tredje falsen nerifrån. Grädda ca 45 min, byt sedan plats på plåtarna och grädda ytterligare ca 45 min. Tag ut och låt kallna.

Kräm:
3 äggulor
1dl socker
4 dl grädde
2 dubbeldajm
Vispa äggulor och socker hårt. Vispa grädden hårt, separat. Blanda ihop äggulorna och grädden, rör i den hackade dajmen men spar lite till dekoration. Lägg hälften av krämen på en botten och resten ovanpå. Dekorera med dajm. Förvara tårtan i frysen till 15 min innan servering.
Jag tycker det är omöjligt att hacka dajm med kniv, så jag brukar lägga dajmen i en plastpåse, knyta till, lägga påsen på en skärbräda och sedan banka med en hammare. Funkar utmärkt!

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Mmmm, det där så gott ut! Listigt att grädda båda samtidigt sådär.

Monica sa...

Sött sött sött! Men gott!