söndag 27 januari 2013

Välgörenhetsstickning

Efter jul när min kreativitet inte var så hög, stickade jag ett gäng "femtimmarkoftor" och matchande "easy peasy beanies" för det var snabbt och enkelt. Två par sockar blev det också. Mönstren till koftan och mössan kommer från boken "Värma en liten" av Anna Braw . Samma Anna skriver även på bloggen Kyrkkaffe där det då och då pågår insamlingar av stickade bebiskläder. Ingen insamling just nu men Slättmissionens hjälpande hand tar emot hela tiden, både till små och stora barn.
Jag fick lite hjälp när jag skulle blöta och sträcka ut den rosarandiga koftan, stickad i Drops Big delight: sonen var väldigt ivrig i tvätthon med följden att den faktiskt tovade lite. Men det gör inget, koftan blir ju bara ännu varmare!
Lilla Ella växer så det knakar, och förra helgen köpte vi en IKEA-låda och barnen inredde ett "lekland" till henne. Gamla toarullar och kartonger tejpades ihop till rör och krypin och tillsammans med ett par leksaker som vi köpt blev det riktigt bra. Svårt att tolka hamsterkänslor, men hon far in och ut och upp och ner så jag tror att hon har kul :-)

1 kommentar:

Cecilia sa...

Så fina koftor! Jag får skärpa till mig nu, det var länge sedan jag stickade något till välgörenhet.
Fint lekland! En av de två sådana småttingar som vi haft var väldigt tydlig när hon inte trivdes, hon liksom morrade. Sjukt skrämmande, faktiskt. Den andra älskade sitt sandbad, jag är beredd att svära på att hon log när tumlade runt i sanden!