lördag 12 oktober 2013

Sommarkoftan blev en höstkofta

 
Den här koftan påbörjade jag någongång kring midsommar, med tanken att det skulle bli en tunn och skön kofta att slänga över axlarna på ljumma sommarkvällar. Det blev dock en ganska lång process innan den blev klar! Jag blev osäker på mönstret när jag kom till oket och ställde en fråga på Garnstudios hemsida, men fick inget svar så efter 3 veckor mailade jag. Sedan tog det ytterligare nästan 2 veckor innan jag fick svar. Då hade jag stickat nästan hela oket men rivit upp för jag tyckte inte att det blev bra. Men det var rätt som jag hade gjort. Sedan tog (som vanligt) ett tag innan knapparna kom på plats. Och ytterligare ett tag innan den blev blockad.
Jag är inte helt nöjd med den, den blev lite för stor och liksom lite bylsig, och jag tycker att oket ovanför spetsmönstret är för långt. Jag har fotat den på alla möjliga sätt här men det verkar som koftan inte är särskilt fotogenic..
Garnet är Drops alpacka, färgen mest lik på bilderna där jag också är med.
Knappar letade jag på flera olika affärer men hittade inga jag ville ha. Tills jag tittade i min egen knapp-samling.

Något helt annat: min lilla mini-orkidé som har bott på vår skuggiga balkong hela sommaren och sett allmänt döende ut, har nu knoppar som är på väg att slå ut!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Den ser jättefin ut! Jag förstår vad du menar med oket men jag tänkte inte på det förrän jag läst vad du skrev. Och en löst sitttande kofta är skönt, då kan man liksom bo lite i den!