lördag 26 juli 2014

Andrea vintersjal

Äntligen kom jag ihåg att fota den färdiga sjalen! Jag kommer oftast på det framemot 22-tiden och då har det varit för mörkt. Dottern har hjälpt mig att fota.

Den är stickad i Visjögarn (grå) och Fleece artist sea wool (det vinröda). Mönstret är Andrea`s shawl, finns gratis på Ravelry. Stickor 4,5 tror jag det blev till slut. 
Jag sitter med makens Mac-dator och klarar inte av att länka med den, därav bristen på länkar senaste månaderna. Vår gamla stationära dator börjar bli lite till åren kommen, men funkar ibland.

Jag gjorde en Andrea för några år sedan, men då i Alpacka och med mindre stickor. Den blev pytteliten. Den här blev mer lagom. Man kan lätt bli lurad av att man stickar en lång remsa (nedre kanten) först och den ser galet lång ut. Jag gjorde storlek medium till att börja med, men när jag var ungefär halvvägs insåg jag att sjalen skulle bli mindre än jag tänkt. Så jag repade och gjorde fler repetitioner dvs storlek L på kanten. 

Så nu är jag nöjd med storleken! Övre kanten tyckte jag blev sådär, volanger är inte min grej. Kommer inte ihåg från den andra sjalen jag gjorde att övre kanten vågade sig, men det kanske har med garnets grovlek att göra eller nåt.

Sjalen är mjuk och skön och kommer att bli en varm och skön vintersjal!

1 kommentar:

Cecilia sa...


Jättevacker och behaglig storlek! Lurigt det där med att kanten längst ned först, svårt att riktigt bedöma storleken. Samtidigt är det ju skönt för då blir ju varven kortare och kortare allteftersom istället för tvärtom.