måndag 18 mars 2013

Svårfångad Maude Louise

Den här röda färgen var verkligen svårfotad..... Men på de här bilderna blev det ok! Knapparna är inte bytta ännu. Och tanken var att jag själv skulle befinna mig inuti koftan när den fotades, men jag vet inte när det blir tid till fotosession. Därför kommer koftan helt platt här.
Mönstret är Maude Louise (Ravelry-länk) och designern heter Kristen Hanley Cardozo. Jag insåg när jag stickat på koftan ett tag att jag ju gjort ett par Clothilde-sjalar av samma designer tidigare. Så jag kollade in några andra mönster hon gjort, och hittade lite mer jag vill göra.
Min Maude Louise är stickad i Heavens Hand Wool Classic, köpt på rea för länge sedan med just det här projektet i tankarna. Det blev liggande pga att mössan jag gjorde i det här garnet töjde sig så konstigt och
jag inte vågade göra en hel kofta. Vi får väl se vad som händer med denna!
Eftersom inte "min" storlek fanns med på mönstret så gjorde jag en mindre storlek på bredden och en större på längden. Jag tog då en storlek större stickor (3,5 istället för 3,25) på det flätade partiet på bålen för att det inte skulle blir för tight. Som jag brukar så gjorde jag en aning längre ärmar än mönstret eftersom jag är begåvad med ovanligt långa armar. Mina justeringar funkade bra, förutom just ärmarna, och när jag lusläste mönstret stod det ju faktiskt att det var extralånga ärmar ;-)

Inga kommentarer: